Dementie, waaronder de ziekte Alzheimer die voor 70% de meest voorkomende vorm is, is hard op weg op doodsoorzaak nummer 1 in Nederland te worden. En waarschijnlijk is dat het al, want 1 op de 5 mensen en 1 op de 3 vrouwen krijgt deze verwoestende ziekte als we geen medicijn vinden.

De vader van Linda heeft Alzheimer. Haar opa Anton is destijds ook overleden aan dementie in de vorm van FTD. Haar drive is daardoor nog groter geworden om deze vreselijke hersenziekte voor altijd de wereld uit te helpen. Voor haar vader is het helaas te laat, maar niet voor onze kinderen en kleinkinderen.

Op dit moment zitten er 80.000 mensen in verzorgingstehuizen en de wachtrijen zeer enorm. Mensen met de ziekte blijven veelal te lang thuis met alle gevolgen van dien. Vandaag de dag hebben 280.000 mensen dementie, waarvan er velen dus nog thuis wonen. In 2040 is 1/3 van de Nederlandse bevolking 80+ wat inhoudt dat een 500.000 mensen de ziekte zullen hebben en ook verzorging nodig hebben. Die is er nu niet en als we niets doen, is deze er straks voor deze enorme groep, ook niet.

Nederland is koploper in het onderzoek naar de oorzaak en medicijnen. Het hele traject, van de eerste proef bij mensen, tot beschikbaarheid in de apotheek 6 tot 10 jaar in beslag. Dat is alleen de tijd die het onderzoek en de registratie kosten. Er is dus veel geld nodig. Voor onderzoek naar kanker is gelukkig de laatste jaren heel veel geld gedoneerd. Voor onderzoek naar dementie is er momenteel op 5 tot 10 maal minder bijdragen. Dementie staat momenteel op een gedeelde 1e plaats met kanker als doodsoorzaak nummer 1.

Samen met een vriendin Mirjam Lieffering willen wij awareness creëren en ondersteuning te bieden in het onderzoek naar Alzheimer. In Nederland lopen we aardig voorop in het traject van onderzoek en medicatie om deze ziekte te verslaan.

Onze missie is om elk jaar een rally te organiseren van bijzondere auto’s (oldtimers, youngtimers en special cars) waarbij we langs mooie locaties rijden en aansluitend een benefietavond hebben op een bijzondere eindlocatie met diner, een veiling en muziek met verrassingsartiest. Door samen te komen in deze mooie setting willen we aanzienlijke fondsen werven voor Alzheimeronderzoek, ondersteuning -en het creëren van awareness. Tevens willen we jaarlijks een verpleegtehuis sponsoren om van kale gangen of ruimtes een ware belevenis te maken in combinatie met geur voor herinneringen.

In samenwerking met kunstenaars en creatieve mensen zal de organisatie op de benefietavond iedereen meenemen door het brein van iemand met deze vreselijke ziekte om zo te ervaren hoe wat de ziekte met je brein doet.

Op de benefietavond zullen vele mooie veilingitems aangeboden door onze partners en vele anderen onder de hamer gaan waarvan de opbrengst volledig naar het goede doel zal gaan. Denk aan veilingitems zoals diverse mooie overnachtingen op schitterende locaties, rondje vliegen met een WOII vliegtuigje over Texel en vele andere mooie items. Alles ten behoeve van het goede doel.